loading...
کار و فناوری نهم طوبی رودسر گیلان
مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 55 جمعه 27 فروردین 1395 نظرات (0)

سئوالات مربوط  به دینام و استارت

 

کاربرد در کتاب کاروفناوری نهم

*******************************************

کار دینام چیست؟

دینام تولید کننده  برق است به این ترتیب که انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و این انرژِی  ضمن شارژ نمودن باطری مصارف مختلف برق اتومبیل را تامین می کند.

 

کار بالشتک های دینام چیست؟

بالشتک ها با ایجاد  حوزه مغناطیسی جریان برق را بوجود می آورند.

 

کار زغال دینام چیست؟

جمع آوری برق از  روی کلکتور (جارو کردن الکترون ها)

 

کار دیود چیست؟

تبدیل جریان متناوب  به جریان مستقیم که به اصطلاح به آن یک سو کننده جریان نیز گفته می شود.

 

کار آفتامات چیست؟

کلید خودکاری است  که سر راه دینام به باطری قرار دارد و مقدار شارژ جریان باطری را کنترل می کند.

 

علل سوختن دینام را شرح دهید؟

شارژ بیش از حد  دینام

اتصالی در سیم پیچ  های دینام

چسبیدن پلاتین، قطع  و وصل آفتامات در زمان خاموش بودن موتور

گیر کردن آرمیچر یا  خرابی بوش و بلبرینگ دینام

چسبیدن پلاتین شارژ  آفتامات

 

کار فنرهای پشت زغال دینام چیست؟

چسبانیدن زغال به  کلکتور دینام

 

تفاوت بین دینام و استارت چیست؟

دینام تولید کننده  و استارت مصرف کننده برق  است.

جهت سیم پیچ های  آرمیچر با هم فرق می کند.

سیم پیچ های استارت  ضخیم تر از سیم پیچ های دینام است.

 

آزمایش خرابی دینام را توضیح دهید؟

در زمان روشن بودن  موتور یکی از قطب های باطری را باز می کنیم اگر موتور خاموش شد دینام خراب است.

 

کار اتوماتیک استارت چیست؟

درگیر نمودن دنده  استارت با دنده فلایویل

 

دلیل خوردگی مرتب دنده استارت چیست؟

خوب درگیر نشدن  دنده استارت با دنده فلایویل

تاب داشتن دنده  فلایویل بعلت کج پرس شدن آن

مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 47 دوشنبه 23 فروردین 1395 نظرات (0)

مطالب کمک درسی و آموزشی جهت تدریس پودمان خودرو کاروفناوری نهم

آشنايي با باتري خودرو

باتري به منزله ي قلب سيستم الكتريكي خودرو است اين دستگاه انرژي الكتريكي دريافتي از سيستم شارژ را به صورت انرژي شيميايي در خود ذخيره مي كند و درهنگام نياز انرژي شيميايي را به انرژي الكتريكي تبديل مي سازد و در اختيار مصرف كننده ها قرار مي دهد.

 

پودمان خودرو کاروفناوری نهم

 

وظايف باتري

- تامين جريان الكتريكي تجهيزات الكتريكي مورد استفاده، در زمان خاموش بودن موتور خودرو.

- تامين جريان الكتريكي لازم جهت استارت زدن

- تامين جريان الكتريكي مورد نياز در زمان روشن بودن موتور ، در صورتي كه انرژي مصرفي از انرژي توليدي توسط سيستم شارژ بيشتر باشد.

نحوه ي تشخيص قطب هاي باتري

قطب مثبت باتري معمولاً نسبت به قطب منفي قطر بزرگتري دارد و آن را با علامت ( + ) يا رنگ قرمز مشخص مي كنند درحالي كه قطب منفي با علامت (  _ ) يا رنگ سياه مشخص مي گردد . يادآوري مي شود براي جدا كردن قطب هاي باتري به منظور جلوگيري از بروز اتصال كوتاه همواره ابتدا قطب منفي را جدامي كنيم و هنگام اتصال مجدد ابتدا قطب مثبت را متصل مي نماييم.

مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 511 یکشنبه 22 فروردین 1395 نظرات (0)

در کتاب کاروفناوری نهم نمونه هایی از پیوندهای مختلف آجری ارائه شده است در این بخش برای آشنایی شما چند نمونه از این پیوندها قرار داده شده است

انواع پیوندها: تعداد پیوندهای ممکن آجرچینی بیشمار است اما در زیر برخی از انواع معمولتر مورد استفاده ی عمومی آورده شده است.

پیوند کله : این پیوند برای دیوارهای یک آجری مناسب است و در این حالت تمامی آجرها به صورت کله ای چیده می شوند. بیشتر در کرسی چینی یا دیوارهایی با پلان منحنی به کار می رود. 

پیوند انگلیسی یا بلوکی: در این پیوند یک ردیف آجر به صورت کله و ردیف دیگر به صورت راسته چیده می شود.

پیوند کله و راسته: در این پیوند آجرهای هر ردیف یک در میان به صورت کله و راسته چیده می شوند و آجرهای کله هر ردیف به صورت مرکزی در بالای آجرهای راسته ی ردیف زیرین قرار می گیرند.

پیوند هلندی: این پیوند تا حدودی شبیه پیوند انگلیسی است چرا که یک در میان از ردیف های کله و راسته استفاده می شود، اما در ردیف کله آجر رج بند وجود ندارد و پیوند آجرها با قرار دادن یک آجر سه قدی در ابتدای ردیف راسته انجام می شود.

گرد آوری و تحقیق:گروه کارو فناوری تتیس نهم 01طوبی رودسر

مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 1161 یکشنبه 22 فروردین 1395 نظرات (0)

مطالب کمک درسی جهت تدریس پودمان عمران کاروفناوری پایه نهم

آشنایی با ملات های مورد استفاده در آجرچینی

ملات ها از جمله چسب های ساختمانی می باشند که موجب چسباندن قطعات مصالح ،آجر، سنگ،
بلوک و .... به یکدیگر می گردد یا به عبارت دیگر دو قطعه از مصالح ساختمانی را به هم می چسباند. 
برای ساختن سازه های آجری، سنگی، بلوکی از ملات استفاده می شود. ملات باید چسبندگی و قفل و بست مناسب را بین آجر، سنگ، بلوک بوجود آورد. مقاومت دیوارهای آجری، سنگی و بلوکی و توانایی آن ها برای مقاومت در برابر نفوذ آب به مقاومت و کامل بودن قفل و بست ملات بستگی دارد.

نکات ایمنی هنگام تهیه ملات

هنگام تهیه ملات پوشیدن لباس کار و کفش ایمنی، دستکش الزامی می باشد، زیرا تماس آن با بدن خطرناک است. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار آهک، سیمان و خاک به حلق و ریه، استفاده از ماسک الزامی می باشد. هرگز ملات هایی که در آن ها سیمان و آهک به کار رفته است را بدون دستکش با هم مخلوط نکنید.

هنگام ساخت ملات با بیل باید فضای کافی برای چرخش بیل وجود داشته باشد، که هنگام مخلوط کردن دچار مشکل نشده و صدمه نبینید.

ابزار و وسایل مورد نیاز برای ساخت ملات

برای تهیه ی ملات به وسایل و ابزاری مانند بیل،کمچه و استامبولی و ... نیاز می باشد. بیل ساختمانی وسیله ای است برای ساختن ملات.کمچه وسیله ای است به اشکال مختلف و به منظور
کاربردهای گوناگون ساخته می شود. در ساختمان از کمچه برای پهن و یکنواخت کردن ملات روی دیوار یا کارهای دیگر بنایی مانند سیمان کاری استفاده می شود.

مصالح مورد استفاده در ساختن ملات

ملات در همه جای ساختمان به شکل های مختلف مورد استفاده است و یکی از مهمترین مصالح مصرفی در ساختمان می باشد. در ساختن ملات از مصالحی استفاده می شود که به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم. سیمان، آهک،ماسه، خاک رس، گل از جمله ی آن هاست.

سیمان

سیمان ترکیبی است از سیلیکات های مختلف کلسیم و آلومینیم و آهن با نسبت مشخص که با نوع سیمان و مصارف مختلف تغییر می کند. مواد اولیه ای که معمولا برای تهیه ی سیمان به کار می رود، مخلوطی است از سنگ آهک و خاک رس با نسبت های معین. سیمان در کارخانه ی سیمان سازی به دو طریق کارخانه ی - خشک و تر تهیه می شود.پودر سیمان در کیسه های 50 کیلویی و یا توسط بونکرهای حمل سیمان به صورت فله به بازار کار عرضه می شود.

آهک

آهک جسمی است سفید رنگ که از پختن سنگ های آهکی به دست می آید. سنگ آهک را از معدن به دست می آورند و در کوره های آهک پزی حرارت داده و می پزند و به آهک تبدیل می کنند.

ماسه

ماسه یکی از مصالحی است که به صورت مخلوط با آهک به عنوان ملاتی مقاوم در پی سازی های آجری و آجرکاری ها و سایر کارهای ساختمانی استفاده می شود.ماسه در اندازه های استاندارد 6 صدم تا میلیمتر وجود دارد

ماسه طبیعی از نظر تهیه به چند دسته تقسیم می شود:

ماسه ی کوهستانی

ماسه ی کوهستانی در پای کوه در حوالی بستر اولیه ی رودخانه یافت می شود. این ماسه دارای گوشه های تیز بوده و در اثر زبری و خشنی جسم آن، با شیر آهک و یا سیمان پیوند خوبی داشته و سبب چسبندگی زیاد در ملات می گردد.

ماسه ی رودخانه ای

این ماسه بر اثر حرکت زیاد تحت سایش فراوان واقع شده و با ایجاد سطوح صاف و کروی پیوند خوبی در شیره ی آهک و سیمان نداشته و این ماسه با ماسه شکسته مخلوط شده و به کار می رود.

ماسه ی بادی

این ماسه دارای دانه های بسیار ریز بوده که از آن در ملات های آبی و ساروج استفاده شده است.

خاک رس

خاک رس بر اثر دگرگونی و پوسیدن سنگ های آذرین در طول سال های متمادی حاصل می شود، خاک رس دارای انواع مختلف بوده که نوع مرغوبی از آن خاک رسی است که همراه با سیلیس است. از این خاک در سفال گری نیز استفاده می شود.

گل

مخلوطی است از آب، خاک و ماسه نرم به نسبت معین  3 بر 1

ملات ها

ملات ها معمولا به دو دسته تقسیم می گردند:

ملات های هوایی

ملات هایی که در اثر حرارت و گرما در هوای آزاد مقاوم می گردند، مثل ملات گل، کاه گل، گچ و ......

ملات های آبی

ملات هایی که در مجاورت و زیر آب یا رطوبت سخت می شوند، مثل ملات ماسه سیمان، ماسه آهک،گل آهک باتارد

ملات های مورد استفاده در آجرچینی

ملات های مورد استفاده در آجرچینی عبارتند از:

ملات ماسه سیمان

از مخلوط کردن 200 تا 400 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب ماسه شسته و آب به دست می آید. مقدار سیمان بستگی به موارد مصرف آن در ساختمان دارد.مثلا پی سازی، دیوارچینی و.......

ملات ماسه آهک

از مخلوط کردن ماسه و پودر آهک به نسبت 3 بر و آب به دست می آید.از ملات ماسه آهک در چیدن دیوارهای آجری و سنگی وساختن پی های سنگی و آجری استفاده می شود.

ملات گل آهک

ملات گل آهک از مخلوط کردن 150 کیلوگرم آهک شکفته ( پودر آهک ) در یک متر مکعب خاک شنی و آب به دست می آید. از این ملات در دیوارچینی آجری، سنگی وفرش موزاییک استفاده می شود.

ملات با تارد

از مخلوط کردن 200 کیلوگرم پودر آهک و حدود 150 کیلوگرم سیمان در یک متر مکعب ماسه و آب به دست می آید. از این ملات در دیوارچینی آجری، سنگی و فرش کف ها استفاده می شود.

ملات گل

این ملات از مخلوط خاک و ماسه نرم به نسبت معین با آب به دست می آید و در آجرچینی استفاده می شود. معمولا از این ملات در ساختمان های روستایی استفاده می شده است.

مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 32 یکشنبه 22 فروردین 1395 نظرات (0)
مدیریت وب سایت کار و فناوری بازدید : 54 یکشنبه 22 فروردین 1395 نظرات (0)

برج میلاد

این برج با 435 متر ارتفاع پس از برج سی ان تورنتو کانادا با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 533 متر ارتفاع و برج شانگهای چین با 500 متر ارتفاع در مکان چهارم برج‌های مخابراتی جهان قرار دارد. این برج از پنج قسمت اصلی شامل: شالوده، ساختمان پای برج (لابی)،‌ بدنه اصلی برج، سازه رأس و دکل تشکیل شده است. ساختمان راس آن یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های راس در برج‌های مخابراتی دنیاست.

تحقیق کاروفناوری نهم - پودمان عمران - آشنایی با برج میلاد

مشخصات قسمت‌های مختلف برج:

قسمت اول، شامل پی و سازه انتقالی است  پی برج یک پی گسترده دایره‌ای شکل به قطر 66 متر و ضخامت متوسط 4 متر است و در محیط آن کابل‌های پس‌کشیدگی، کار گذاشته شده است.سازه انتقالی به ارتفاع 15 متر شکلی شبیه به هرم ناقص دارد و شامل یک هسته مرکزی توپر و 8 دیوار مایل پشت بنددار است.

قسمت دوم ساختمان پای برج است که 6 طبقه دارد این ساختمان به طور عمده شامل فضاهای تاسیساتی، اداری، خدماتی، هنری، ‌تفریحی و مراکز خرید است و مساحت طبقات آن در مجموع به حدود 15000 متر مربع می‌رسد.

قسمت سوم، بدنه اصلی برج است که سازه‌ای از جنس بتن مسلح دارد شکل کلی آن عبارت است از یک هشت ضعلی مرکزی به همراه تعدادی دیوار داخلی و چهار باله ذوزنقه‌ای شکل که به آن متصل می‌شود. بزرگ‌ترین قطر بدنه  28 متر است که با افزایش ارتفاع به تدریج کاهش می‌یابد و در تراز 240 متر، به حدود 17 متر می‌رسد و تا تراز 302 متر امتداد می‌یابد. در ضمن ضخامت دیوارها هم متغیر است و با افزایش ارتفاع، ‌کاهش می‌یابد.

فناوری ساخت برجهای بلند در دنیا عمر زیادی ندارد برجهای بلند از این جهت اهمیت زیادی دارند كه برای چندین منظور مورد استفاده قرار می گیرند ، از طرفی برای انجام یك طرح بزرگ چند منظوره طبعاً باید توان فنی و مهندسی در زمینه های مختلف در كشور موجود باشد . همچنین باید شرایطی فراهم كرد كه همه بتوانند در كنار هم و با برنامه ریزی كار كنند . وقتی كشوری فناوری موشكی دارد یعنی كه مهندسی های مكانیك ، هواو فضا ، شیمی ، متالوژی ، كامپیوتر وبرق ومخابرات پیشرفته ای دارد و مهمتر اینكه میتوانداین فناوری هارا در كنار هم قراردهد و محصول نهایی تولید كند .

برج هم چنین چیزی است . برای ساختن یك برج ، باید توان مهندسی عمران و سازه ، مهندسی معماری ،‌ مهندسی مكانیك ، برق ، مخابرات و همچنین قدرت تولید و كنترل ساخت قطعات ، تاسیسات و ..... وجود داشته باشد و البته شرایطی كه این فناوری ها بتواند كنار هم كاركنند .

برج و ساختمان راس آن :

این برج چند منظوره با هدف ساختن سازه ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهرتهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است . 

تحقیق کاروفناوری نهم - پودمان عمران - آشنایی با برج میلاد

برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد همچنین نماد اقتدار و عزم ملی ملت مسلمان ایران و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تاسیس موزه انقلاب اسلامی نیز عاملی است كه می‌تواند برای اشاعه فرهنگ ملی تأثیر به سزایی داشته باشد وجود این بخش در كنار سایر اجزا مجموعه قداست و ویـژگی جهت دهنده‌ای داشته باشد . هدف اصلی مركز ارتباطات بین المللی تهران ، فراهم سازی تسهیلات به منظور توسعه و ساماندهی ارتباطات و همكاری ‌های بین المللی در جهت شكوفایی اقتصاد كشور و آزاد سازی اقتصاد كشور از صادرات تك محصولی است .

مجموعه مركز تجارت بین المللی ، مركز جشنواره ها و همایش‌ها و هتل به عنوان یك مجموعه كامل در كنار برج مخابراتی تهران از مزیت نسبی به وجود آمده ، بهره خواهند داشت. هر چند هر یك از فعالیت‌های مركز می‌توانند اهداف مستقلی را تعقیب كنند اما در مجموع این اهداف از سویی در راستای هدف اصلی و برای تحقق آن به كار گرفته می‌شوند به همین لحاظ ابتداء اهداف اصلی هر یك از فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس سایر اهداف آن مورد توجه قرار می‌گیرد .

كاركردهای عمده این برج به شرح زیر است.

- ایجاد و گسترش شبكه دسترسی بدون سیم به اطلاعات Wireless Access Network

- زیرساخت مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی دیجیتال MVDS , DVB)

- بهینه سازی پوشش رادیو تلویزیونی FM,UHF,VHF)

- گسترش و بهینه سازی پوشش شبكه های بی سیم و پی جو .

- ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سكوی دید ، گالری هنری ، گنبد آسمان ، موزه انقلاب اسلامی) 

هتل پنج ستاره بین المللی:

هتل پنج ستارة مركز چند منظوره ارتباطات بین المللی تهران برای پذیرایی بازرگانان و سیاحت كنندگان داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است .

ساخت چنین بنایی با دارا بودن زمینه‌های معماری كم نظیر ایران و بهره مندی از فن آوری موجود می‌‌تواند ضمن نشان دادن توان فنی، صنعتی معماری متخصصان داخلی گویای پیشرفت ملی در عرصه رفاهی نیز باشد .  

مركز ارتباطات بین المللی تهران (مجموعه یادمان) : 

 این مجموعه از چهار طرف به چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه های رسالت ، شیخ فضل الله نوری ، شهید همت و بزرگراه شهید چمران متصل است . همچنین پیش بینی یك خط اختصاصی از یكی از ایستگاه‏های مترو و تدارك امكانات حمل ونقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه پیش بینی شده است . این مرکز شامل موارد زیر است

مركز جشنوار ه ‏‏ها و همایش های بین المللی: 

مركز فن آوری اطلاعات و ارتباطات :  

 

تحقیق کاروفناوری نهم - پودمان عمران - آشنایی با برج میلاد

کاری از گروه کار و فناوری تتیس نهم

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 442
  • بازدید کلی : 9,128